Tuesday 19 July 2016

Strategi Memahami Sejarah Dengan Kaedah PQ4R

Ramai orang menghadapi masalah apabila hendak mempelajari sejarah apatahlagi hendak mengingat poin-poin yang terdapat dalam buku tersebut. Sejarah adalah subjek bukan untuk dihafal malah dihayati. Tak semua sejarah yang diajar oleh semua guru itu adalah betul akan tetapi ia memerlukan kepada kajian yang terperinci. Pertama kali saya belajar sejarah, saya hanya menghafal namun selepas itu hilang dalam ingatan kita sebegitu. Saya sangat beruntung kerana saya belajar sejarah mendapat guru yang begitu kreatif mengajar bahkan menghidupkan suasana pembelajaran sejarah yang begitu seronok. Terima kasih saya ucapkan kepada guru sejarah saya iaitu Cikgu Norida, Cikgu Nahari dan Cikgu Rafaie kerana mengajarkan ilmu sejarah dengan begitu menarik dan sehingga kini saya masih belajar subjek sejarah walaupun saya mengambil jurusan bahasa Arab di Universiti Al-Azhar.

Strategi PQ4R adalah strategi untuk mengingati pembelajaran mana-mana sahaja tetapi saya mahu fokus pada subjek sejarah. Hal ini kerana subjek ini sangat berat bagi mereka yang tidak gemarkannya. In Sya Allah, segala apa-apa bantuan kita berikan kepada orang maka Allah akan permudahkan urusan kita. Amin..

PQ4R adalah singkatan bagi Preview, Question, Read, Reflect, Recite and Review. Maka penjelasannya ada di bawah :

1) Preview - baca sepintas lalu fakta yang dikehendaki sebagai contoh Faktor-Faktor Kejatuhan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka maka mereka akan dapat gambarkan kemerosotan empayar tersebut serta sebab-sebabnya.

2) Question - Selepas membaca maka timbulkan soalan pada diri sendiri sebagai contoh apa sebab kejatuhannya?  Maka kita soal lagi apa punca khianat?  Maka kita soal lagi bagaimanakah Portugis tawan Melaka? dan seumpama dengannya.

3) Read - membaca secara teliti apa yang telah disoalkan dalam diri kita dan beri jawapan kepada soalan kita tadi. Pastu buat nota ringkas.

4) Reflect - Kaitkan info tersebut dengan hal-hal yang kita ketahui. Kaitkan juga subtopik dengan bentuk pengajaran yang boleh ambil. Contoh kejatuhan Melaka iktibarnya ialah jangan berlaku khianat.

5) Recite - Ingat semula apa yang dipelajarinya sebelum ini.

6) Review - Buat catatan ringkas atau buat akronim contoh faktor kejatuhan Melaka : RKL = Rasuah berleluasa, Khianat dan Lemah kepimpinan. 

0 comments:

Post a Comment