Friday 22 July 2016

Sejarah Arab Jahiliah : Sastera

Bangsa Arab mahir dalam bidang sastera terutamanya mengubal syair-syair bahkan syair sesiapa
yang paling terbaik akan dipandang tinggi oleh kabilah lain. Syair ini adalah luahan perasaan yang 
dikemukakan oleh penyair mengikut nada yang sesuai. Antara penyair paling terkenal pada zaman 
Jahiliah dikenali sebagai penyair muallaqat kerana kebanyakan syair mereka digantung pada dinding Kaabah ialah Imri Qais bin Hajar, Tharfah bin Al-Abd, Zuhair bin Abi Sulma, Lubaid  bin Rabi’ah, Amru bin Kalsum, Antarah bin Syaddad, dan Al-Harith bin Hilazzah. Terdapat juga penyair-penyair lain selain daripada penyair muallaqat seperti Hadirah Al-Zibyani dan Basyar bin Abi Khazim. Syair kebanyakannya didendangkan ketika berlakunya peristiwa yang penting seperti peperangan, 
percintaan, menunjukkan kebanggaan dan lain-lain. Antara peristiwa yang berlaku sebagai contoh syair Imri Qais yang menceritakan memorinya bersama kekasih yang bernama Unaizah iaitu:

قفانبـك من ذكـرى حبيب منـزل        بسقط اللوى بين الدخول فحومـل

Maksudnya: Cukuplah menangis tentang memori kekasih(mu) dan rumah(mu) # di daerah Siqtil 
Liwa yang di antaranya Al-Dakhul dan Humil...

Terdapat juga syair yang didendangkan untuk memuji pemimpin sesuatu kaum seperti peristiwa Zuhair bin Abi Salma memuji dua pihak yang berdamai selepas peperangan iaitu Haram bin Sinan dengan Harith bin Auf dalam peperangan Dahis dan Ghabra’:

فاقسمت بالبيت الذي طاف حوله        رجال بنوه مـن قريش وجرهـم
يمـيـنـا لنـعـم السيــدان وجـدتـم
  على كـل حال من سحيل ومبرم
تـداركـتمـا عبـسا وذبيـان بعـدما         تفـانوا ودقـوا بينهم عطر منشـم

Maksudnya: Aku bersumpah dengan Kaabah yang ditawaf # oleh anak cucu Quraisy dan Jurhum...
Aku bersumpah bahawa kedua-dua orang adalah pemimpin yang mulia baik  # bagi orang yang lemah mahupun orang yang perkasa... Sesungguhnya mereka berdua telah berkesempatan untuk 
hentikan peperangan antara bani Absin dan Dhubyan # setelah mereka saling berperang antara satu sama lain. 

Namun begitu, penyair tidak hanya didendangkan oleh lelaki sahaja malah terdapat juga penyair
wanita seperti Khansa’ tentang ratapannya terhadap saudaranya Sakhr yang meninggal dunia dalam 
peperangan:

يا عين فيضي بدمع منك مغرا     وابكي لصخر بدمع منك مدرار
إنـي أرقـت فبـت الليـل سـاهرة       كـأنـمـا كحـلـت عيـنـي بـعــوار

Maksudnya: Wahai mataku, cucurilah air matamu dengan deras # tangisilah Shakr dengan deraian 
air matamu... Kutumpahkan (air mata) dan ku lalui malam tanpa tidur # seakan-akan mataku bercelak dengan kebutaan.

Kebanyakan bangsa Arab tidak menulis syair kerana pada masa itu ramai yang umiy. Mereka hanya menghafal dan meriwayatkan syair secara lisan kepada orang lain. Terdapat anasir-anasir syair yang dibuat oleh para penyair antaranya ghazal, madih, hija’, atab, i’tizar, isti’thaf, syafaat dan fakhru sebagaimana yang diceritakan sebelum ini. Namun begitu, terdapat juga prosa Arab selain daripada syair iaitu khitobah, hikam, amsal, wasiat, munafarah, muhawarat, mufakharah, saj’u kihan, rasail, kisah dan wasfu.  Himpunan prosa Arab yang saya boleh selitkan antaranya khutbah yang termasyhur iaitu khutbah Abdul Mutalib datuk Nabi Muhammad S.A.W iaitu:

إن الله تعالى - أيها الملك - أحلك محلا رفيعا، صعبا منيعا، باذخ 
طابت أرومته وعزت جرثومته،  ونبل أصله،  وبسق فرعه،  في أكرم معـدن،  وأطيب 
موطن...... الخ

Maksudnya : Sesungguhnya Allah Taala - wahai raja - aku letakkan kau pada kedudukan yang tinggi,kesusahan yang merintangi, keturunan yang mulia, dan aku menumbuhkan kau sebuah pokok yang panjang tunggulnya, dan kekuatan selnya, dan mulia asal-usulnya, dan tinggi cabangnya, dan semulia- mulia milikan, dan sebaik-baik tempat tinggal..... Sehingga akhir ayat.


0 comments:

Post a Comment