Tuesday 19 July 2016

Istilah Sejarah Menurut Bahasa Arab

Sejarah ataupun dipanggil At-Tarikh merupakan rekod peristiwa lampau yang dibuat oleh pengkaji dan pencinta sejarah. Namun, ada kata perkataan sejarah diambil daripada perkataan syajaratun iaitu pokok.


Namun, ada perkaitan dengan perkataan sejarah iaitu kalimah adab atau sirah. Apakah perbezaan antara tiga perkataan ini?

Bezanya sejarah ia ceritakan begitu umum sehingga memerlukan kepada kajian secara mendalam dan kadang-kadang ada benda nak perlukan keterangan daripada guru atau orang yang pakar bidang sejarah tersebut. Biasanya sejarah ini kita banyak baca dalam buku teks, buku rujukan dan ensiklopedia.

Manakala kalimah adab pula bermaksud sejarah yang mengkaji tentang sejarah tamadun dengan menggunakan rentak sastera iaitu syair. Contohnya peristiwa peperangan Basus maka terungkaplah kata-kata yang penuh berbahasa oleh para penyair yang menyaksikan peperangan tersebut.

Selepas itu, sirah pula diambil perkataan arab iaitu saaro iaitu berjalan. Di sini ia bercerita tentang perjalanan hidup seseorang tokoh dari tahun dia lahir sehingga dia wafat contohnya sirah nabi Muhammad S.A.W. Nampak tak perbezaan antara tiga kalimah tersebut maka lepas ni takde la kita tersalah perkataan.

0 comments:

Post a Comment