Thursday 21 July 2016

Sejarah Arab Jahiliah : Bangsa Arab dan Pembentukan Bangsanya

Bangsa Arab adalah bangsa yang terdahulu dalam sejarah manusia. Dan sebahagian para pengkaji membahagikan arab dengan kiraan asal moyangnya atau terdapat dua pembentukannya iaitu :

1- Arab Aribah - mereka tiada dalam dunia ini.

2- Arab Muta'ribah atau Musta'ribah.

Akan tetapi mengikut pendapat masyhur yang membahagikan bangsa Arab kepada tiga pembentukan iaitu:

1- Arab Baidah - mereka adalah bangsa paling awal wujud yang hilang kesannya bermaksud mereka telah pupus melainkan apa yang ditulis kepada kita  iaitu nama kabilahnya iaitu Thasim dan Jadis di mana mereka tinggal di negara Yamamah, Ad di mana mereka tinggal di lembah Al-Ahqaf seperti yang disebut dalam kitab Al-Quran, Tsamud yang tinggal di Madain Salih dan wadi Qura antara Hijaz dan Syam, Amalik tinggal di Yaman yang di mana merupakan penempatan awal mereka kemudian bersebar ke Makkah, Madinah dan Syam dan dikatakan bahawasanya dalam kalangan mereka adalah Firaun-firaun iaitu pemimpin Mesir dan Abd dan Dokham mereka tinggal di Taif.

2- Arab Aribah - mereka adalah anak kepada Yaarab bin Qahtan bapa bangsa Arab Aribah dan bapa orang Yaman secara keseluruhannya. Mereka digelar Al-Qahtaniyyun. Mereka tinggal di negara Yaman dan kabilah paling terkenal ialah Kahlan dan Himyar iaitu anak-anak kepada Saba'.

3- Arab Musta'ribah - mereka adalah anak kepada Ismail bin Ibrahim a.s dan digelar sebagai Ismailiyyun atau Adananiyyun dan mereka diambil sempena daripada kabilah Jurhum - iaitu salah satu kabilah arab Yaman dan sebab itulah mereka dikenali dengan gelaran tersebut. Kabilah paling terkenal ialah Rabiah, Mudhar, Iyad dan Anmar.

Dapat disimpulkan bahawa bangsa Arab Baidah adalah bangsa yang pupus disebabkan mereka telah dimusnahkan oleh Allah S.W.T atas sebab kekufuran mereka terhadap nikmat Allah seperti kaum Tsamud dan Ad manakala Thasim dan Jadis pula tidak diketahui sebabnya.

Baiklah di sini saya ceritakan pula tentang pembahagian bangsa Arab mengikut cara hidup mereka ada dua iaitu Arab dan A'rab.

Arab ialah mereka yang tinggal di kawasan terancang dan menetap di bandar dan kampung manakala A'rab pula ialah mereka yang tinggal di kawasan Badwi dan sering berpindah-randah.

Orang Arab adalah mereka yang bertamadun dan mudah berurusan dengan mereka manakala A'rab pula terkenal dengan sikap yang tidak bertamadun kerana banyak disebut dalam Al-Quran dan Hadith tentang mereka iaitu : Orang arab (badwi) adalah sedahsyat-dahsyat kekufuran dan kemunafikannya.- Surah Taubah ayat 97.

Bangsa Arab

0 comments:

Post a Comment