Wednesday 20 July 2016

Sejarah Arab Jahiliah : Negara Arab dan Geografinya

Negara Arab terletak di hujung barat daya dari benua Asia dan ia merupakan negara yang luas dan memanjang tanahnya. Disebut sebagai Jazirah Arab kerana kawasan ini dikelilingi oleh tiga laut dari tiga arah iaitu dari timur adanya Sungai Furat di kawasan utara dan Teluk Parsi di sebelahnya, dan dari selatan ada lautan Hindi dan dari barat ada laut Merah. Namun, di utara tanah Jazirah Arab bersempadan dengan Syria. Akan tetapi, para ulama' terdahulu menyandarkan Jazirah Arab ini kerana mereka telah mengatakan bahawa Furat membatasinya dari dua arah iaitu timur dan utara dan begitu juga kerana Furat memang dahulu lagi menyebar dalam sebahagian besar dari kawasan utara Jazirah.

Para ulama' terdahulu dari Arab telah membahagikan Jazirah Arab kepada lima bahagian atau lima iklim, dan mereka telah mengambil pendapat tentang pembahagian ini hasil daripada pemerhatian yang telah diriwayatkan oleh orang-orang Arab yang terdahulu dalam berita-berita mereka serta syair-syair mereka. Dan pembahagian yang lima ini adalah Tihamah, Hijaz, Najd, Arudh dan Yaman.


Dan mereka berpegang kepada pembahagian ini ke atas asas kedudukan kawasan Jazirah dari Jabal Sarah iaitu gunung yang sangat terkenal di Jazirah Arab serta penuh kelebihannya. Ia bermula dari Yaman di selatan kemudian mengunjur sehingga ke kawasan perkampungan Badwi Syam di utara. Apa yang berada di barat dari Jabal Sarah maka ia adalah Tihamah ataupun dikenali sebagai Ghur dan asal perkataan ini ialah bermaksud apa yang menurun ke kawasan rendah.


                                                                 Kawasan Tihamah

Dan apa yang terletak di timur Jabal Sarah sehingga hujung Iraq, dan perkampungan badwi yang dinamakan Najd dan ia diambil daripada perkataan yang bermaksud mengangkat.


                                                                     Kawasan Najd

Dan pada Jabal Sarah pula apa yang dikelilingnya dikenali sebagai Hijaz dan dinamakan dengan itu kerana terhimpit antara Tihamah dengan Najd sebagaimana yang dikatakan oleh Al-Asmu'ie.


                                                                    Kawasan Hijaz

Dan ia bersempadan dengan Hijaz bahawasanya apa yang di antara pinggir Sanaa hingga pinggir Syam, dan apa yang terletak di timur Najd sehingga Teluk Parsi. Ia merangkumi Yamamah dan Bahrain maka dikenali sebagai Arudh dan dinamakan dengan itu kerana ia melintang antara Yaman dan Najd. Tempat Yamamah merupakan tempat bangsa Thasim dan Jadis daripada Arab Badwi. Dikatakan bahawa dinamakan Yamamah sempena nama Yamamah binti Sahm bin Thasim.

Dan dinamakan bahagian selatan tanah Arab daripada apa yang berada di belakang Hijaz iaitu Yaman dan dikatakan juga bahawasanya terletak antara Oman dan Najran.


                                                                Kawasan Yaman

Demikianlah geografi tanah Arab yang merupakan pembukaan bab sejarah Islam yang seterusnya.

0 comments:

Post a Comment