Friday 22 July 2016

Sejarah Arab Jahiliah : Kedaulatan Bahasa Quraisy

Ulama' Arab terdahulu berpandangan bahawa bahasa ini adalah bahasa kabilah Arab yang terbaik dan sesungguhnya kabilah Arab yang lain telah menemui bahasa ini dan cuba untuk mendekatkan diri dengan mereka - orang Quraisy. Bukan itu sahaja, mereka mula menyusun syair sehingga Al-Quran datang dan turun dengan bahasa tersebut.

Faktor-faktor kedaulatannya:

1) Faktor Politik - orang Arab Quraisy berada di kedudukan kepala dari jasad - martabat mereka tinggi dan Quraisy adalah bangsa yang terbaik sejak sebelum Islam lagi dengan sesuatu perkara, maka mereka adalah ahli Baitullahil Haram.

2) Faktor Ekonomi - sumbangan kedudukan politik mereka menjadikan kedudukan ekonomi mereka adalah yang terbaik antara bangsa-bangsa Arab. Terbukti bahawa terdapat trend ekonomi dengan sebab adanya khidmat untuk para orang yang melakukan haji di Baitullah yang merupakan tempat suci pada zaman Jahiliah. Tambahan pula, suq Arab yang terbaik iaitu pasar Ukaz yang diadakan antara dua kawasan dan terdapat juga mereka yang berniaga pada musim panas dan sejuk seperti yang disebut di dalam Al-Quran.

3) Faktor Tempat - tempat tinggal orang Quraisy berada di tengah Jazirah Arab maka mereka jauh daripada percampuran dengan orang-orang asing yang memenuhi hujung Jazirah tersebut. Maka terselamat bahasa Quraisy dari dinodai oleh anasir asing.

4) Faktor Bahasa - orang Quraisy telah memilih apa yang terbaik dalam bahasa kabilah Arab yang lain dan memilih apa yang terbaik dalam kata-kata mereka dan syair-syair mereka seperti yang dikatakan oleh Qatadah dan diriwayatkan oleh Ibnu Faris.

                                                                  Surah Al-Quraisy

0 comments:

Post a Comment