Tuesday 19 July 2016

Keberkesanan Belajar Sejarah

Setiap pembelajaran akan mendapat kesimpulan. Begitu juga dengan sejarah. Keberkesanan dalam mempelajari sejarah ini harus difikirkan sama ada ada atau tidak. Kreatifkan sistem pelajaran sejarah adalah salah satu langkah kolektif antara guru dengan pelajar. Jika tiada kerjasama maka tidak berjalan pembelajaran ini. Saya pernah mengepost sebelum ini tentang kaedah PQ4R maka itu adalah langkah-langkah secara individu cuma nak tak nak seseorang itu mengamalkan kaedah tersebut secara konsisten. Sedikit orang sahaja yang konsisten. Kita perlu study smart bukan study hard.

Antara langkah kolektif yang perlu diambil adalah menghidupkan suasana pembelajaran sejarah dengan kaedah kreatif. Contohnya, buat pembentangan di hadapan cuma yang jenis less comunicate ni agar sukar lah.. Sebahagian dapat sebahagian tak dapat. Macam saya di sekolah membuat pelbagai cara iaitu berlakon.. berboria.. bernasyid.. dan lain-lain. Tapi kena ada kerjasama antara kawan dengan kawan. ataupun buat rancangan macam dalam tv contoh ahli kumpulan tu buat pop kuiz sesama mereka dan dipersembahkan di hadapan kawan yang lain serta cikgu.

Kreatif dalam pembelajaran sejarah adalah membuat kotak beracun, buat debat ke, jadi pembaca berita kat depan pasal kejatuhan Melaka atau paling mantap buatlah forum berkaitan dengan sejarah. Ataupun suruh kawan baca bab ni esok buat teka silang.. atau macam permainan saidina - tak payah pakai duit cuma bergerak kalau terkena bab kesultanan Johor ha.... maka anda diberi soalan tentang kesultanan Johor. Atau buat snake and ladder setiap nombor tu buat soalan atau sedikit letak ular dan tangga untuk bergerak maju atau berundur.

Itulah adalah kaedah-kaedah kreatif untuk pembelajaran sejarah maka kita perlulah faham keberkesanan dalam mempelajari sejarah di dalam kelas. So, itu sajalah perkongsian yang saya boleh bagi. Apapun selamat mencuba.
Gambar ni sekadar hiasan sahaja ye..

0 comments:

Post a Comment