Tuesday 19 July 2016

Blog Baru Saya

Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana diberi peluang untuk membuat blog walaupun terdapat pelbagai cabaran yang perlu saya hadapi. Kesungguhan tangga kejayaan. Bukan mudah saya membuat blog ini. Kerja ini memerlukan pengorbanan yang tinggi dan kesungguhan untuk menyampaikan ilmu dan pengetahuan kepada orang awam. Blog ini berunsurkan sejarah dan memerlukan kepada konsentrasi yang tinggi untuk membacanya serta mendapat penghayatan selepas membacanya.

Namun, gaya olahan sejarah perlu diberi penekanan seperti meletakkan Al-Quran dan Al-Sunnah pada pegangan yang tinggi kerana telah membuktikan kejayaan umat Islam terdahulu kerana keimanan dan pegangannya. Al-Quran telah menceritakan sejarah para nabi dan rasul termasuk Nabi Muhammad S.A.W itu sendiri.

Selain itu, kita mesti memahami sebab atau akibat sesebuah sejarah untuk mengetahui sifat manusia yang mula menjauhkan diri kepada Allah dan mengakibatkan tamadun mereka hancur sekelip mata seperti yang berlaku kepada kaum Ad dan Tsamud. Wajarlah kita ambil iktibar supaya kita tidak bersikap bongkak terhadap pencipta alam ini iaitu Allah S.W.T.

0 comments:

Post a Comment