Thursday 21 July 2016

Sejarah Arab Jahiliah : Bahasa Arab dan Kemunculannya

Ahli sejarah bahasa berkata bahawa bahawa bahasa Arab adalah salah satu bahasa Samiyah dan bahasa itu dituturkan oleh bangsa yang lahir daripada nasab Sam bin Nuh a.s dan dikatakan juga: Sesungguhnya bahasa Arab lebih hampir kepada adik-beradiknya - rumpunnya bahasa Samiyah iaitu bahasa Hebrew dan bahasa Siryani. Telah terbukti bahawa wujud fenomena persamaan antara rumpun Samiyah iaitu wujudnya i'rab, al-man'u minnas sorf secara keseluruhan.

Ulama terdahulu dan moden banyak cakap dan mempunyai perbezaan yang dahsyat dalam mengatakan siapa yang paling awal cakap bahasa Arab? Maka berkata manusia : Sesungguhnya Adam merupakan orang yang pertama yang cakap Arab. Sebahagian ulama' menentang pendapat dan antaranya ialah Muhammad bin Salam. Dan sebahagian mereka berkata orang yang pertama cakap Arab ialah Yaarab bin Qahtan bapa orang Aribah dan bapa orang Yaman keseluruhannya dan antara yang berkata ini ialah Al-Jauhari dan selainnya. Dan dikatakan bahkan orang yang awal cakap Arab ialah Ismail bin Ibrahim a.s dan Ismail adalah bapa Arab Musta'ribah dan antara orang yang kemukakan pendapat ini ialah Yunus Al-Nahwi.

Perlu diketahui bahawa mereka yang bercakap Arab adalah saki-baki dua bangsa Arab yang terbesar iaitu Arab Selatan iaitu anak-anak Yaarab bin Qahtan dan yang keduanya Arab Utara iaitu anak-anak Ismail a.s. Terdapat perbezaan ketara antara lahjah- loghat yang dituturkan oleh Arab Utara dan Arab Selatan iaitu :

1) Perbezaan huruf hijaiyyah maka lafaz kalbatu (كلبة) pada Arab Utara dengan ta' marbuthah manakala Himyar atau Arab Selatan dengan ta' maftuhah, maka mereka berkata (كلبت).

2) Perbezaan kaedah nahu contoh penukaran nun tanwin dalam bahasa Arab dengan huruf mim pada bahasa Himyar maka kalimah (نعمة) - ni'matun pada bahasa Utara maka Himyar berkata (نعمتم).

3) Perbezaan kaedah lughawi contoh berkata dengan alif (أفعل) pada bahasa Utara manakala (هفعل) pula pada bahasa Himyar.

Para pengkaji berpendapat bahawa Arab Selatan mula mendekatkan diri dengan Arab Utara dan menyempitkan apa yang antara kedua-duanya jauh hasil pergaulan dan percampuran antara Arab Utara dan Arab Selatan dengan sebab peperangan antara penduduk selatan, peristiwa Sailul Arimi - disebut dalam Surah Saba' dan keruntuhan empangan Maarib. Selepas peristiwa itu, maka Arab Selatan pun berhijrah ke utara dan berpecah kelompok mereka. Kemudian berlakulah pergaulan antara anak Ismail dengan arab Yaman melalui perkahwinan, perdagangan dan lain-lain.
                                             Perkataan sayur-sayuran dalam bahasa Arab

0 comments:

Post a Comment